6 kroků k založení úspěšné kavárny aneb Co byste neměli podcenit

6 kroků k založení úspěšné kavárny aneb Co byste neměli podcenit

Martina Janoutová

Martina Janoutová

Pokud patříte mezi milovníky kávy, jistě vás někdy napadlo otevřít si vlastní kavárnu. Špatný nápad to být nemusí, obzvlášť pokud máte podnikatelského ducha a zkušenosti v oboru. Otevřít si ji není zas tak složité. Mnohem těžší je si ji udržet. Otázka tedy zní: Jak založit úspěšnou kavárnu, kde se dveře netrhnou? A právě na tuto otázku najdete v dnešním článku ne jednu, ale rovnou šest odpovědí!

1. Správná lokalita = zlatý důl

Jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují úspěšnost kavárny, je lokalita. Jednoduše řečeno, pokud zvolíte pro svůj podnik nevhodné místo nebo do určité lokality zasadíte kavárnu s nesprávným konceptem, můžete si zadělat na problémy, které dozajista povedou ke krachu.

Jak tedy najít správné místo pro provoz kavárny? Ze všeho nejdříve je třeba si uvědomit, že úspěch vašeho byznysu je závislý na každodenních návštěvách zákazníků. Vybírejte proto dobře přístupné místo, kde je rušno a kam část vašich potenciální zákazníků přilákají památky, příroda nebo příjemné okolí. Zároveň samozřejmě nepodceňte analýzu chování lidí pohybujících se ve vámi vytipovaném místě a podle toho odhadněte míru návštěvnosti. Vypočítat si můžete i průměrnou tržbu na jednoho zákazníka, z čehož poté určíte pravděpodobnou výslednou měsíční sumu. Obrázek o tom, zda vám částka postačí k zaplacení nájmu, výplat a jiných měsíčních výdajů, si utvořte sami, kriticky a bez příkras.

Jakmile takové místo objevíte , můžete si být jisti, že v jeho blízkosti najdete konkurenční podniky. Tím se dostáváme k dalšímu bodu, kdy je třeba se ptát: „Proč by kafíčkáři měli navštívit právě vaši kavárnu?“

2. Koncept, který kavárnu odliší

Vzhledem k vybrané lokalitě a průzkumu potenciálních zákazníků, máte již jistě představu o tom, co byste měli nabízet. Zcela jiný koncept by měla mít například kavárnička u malebného parku, kam se rádi chodí procházet rodiče s dětmi, oproti kavárně v historické části města. Nabízet zákazníkům to, po čem touží je jedna věc. Druhou věcí je, poskytnout jim to v jedinečné a neokoukané formě. Vždyť obyčejnou kávu s kupovaným zákuskem si doma může udělat každý. Vy potřebujete něco, za čím se lidé budou vracet, protože si nic podobného sami připravit nedovedou. Tím něčím mohou být unikátní druhy kávy z různých koutů světa, zajímavé kávové alkoholické i nealkoholické nápoje, dezerty z vlastní pekárny a podobně.

Na konkurenci příliš nehleďte. Pravdou totiž je, že to, co funguje u konkurence, nemusí fungovat u vás. Ostatně nikdy není dobré vycházet z konceptu konkurenčních podniků v okolí. Naopak se snažte najít trhlinu na trhu a přijít s něčím jiným. Pohrajte si s názvy položek v nápojovém lístku i se samotným jménem restaurace. Ať už vás napadne cokoliv, hlavně buďte originální. To samé platí i při otevření restaurace.

3. Vzhled kavárny a příjemné prostředí

Nic nepodtrhne jedinečnost vaší kavárny tak, jako její vnitřní prostor. Avšak i zde si musíte dát na několik věcí pozor.

Snažte se interiér sladit s filozofií vašeho podniku, ovšem nepřesahujte vymezený rozpočet. Design můžete doladit postupně. I s levnějším nábytkem lze vytvořit příjemné prostředí a uvést kavárnu do provozu. Neuvážlivé nákupy byste si mohli později vyčítat.

Další úskalí se ukrývá v samotném rozdělení prostoru a vybavení. Ačkoliv se totiž lidé cítí lépe ve vzdušných a prostorných místnostech s velkými okny, paradoxem zůstává, že v menších a stísněnějších kavárnách to více žije. Důkazem toho je i větší obrat, neboť se zde hosté příliš dlouho nezdrží. Velký a méně kontrolovatelný prostor totiž umožňuje zákazníkům „zašít“ se a popíjet jednu kávu dlouhé hodiny. Stejně tak tomu je i s vybavením. Ovšemže chcete, aby se lidé ve vaší kavárně cítili příjemně. Příliš velký komfort může být ale někdy na škodu.

Pomýšlet je třeba také na funkčnost a udržitelnost zvoleného nábytku, dekorací a detailů, které místnost dotvářejí. Snažte se, aby interiér byl celkově co nejméně náročný na údržbu a zároveň co nejdéle plnil svůj účel. Takové smýšlení vám ušetří čas i peníze.

4. Nabídněte zákazníkům víc než jen kávu

Bohužel pouze na kávě nezbohatnete. Káva se v Česku nepije v takovém množství, aby kavárna mohla profitovat jen z jejího prodeje. Abyste si tedy vybudovali dostatečnou finanční rezervu a pokryli všechny náklady, musíte mít v rukávu něco víc než jen kávu. Vhodné je například do nápojového lístku zařadit speciální vína, netradiční drinky, džusy a čaje. Svým zákazníkům můžete dopřát i chutné snídaně, které uspokojí jak vegany a vegetariány, tak ty, kteří se vyhýbají lepku. Snídaně můžete protáhnout až přes poledne. Záleží na typu vašich zákazníků. Po zbytek dne pak můžete nabízet menší občerstvení.

5. Kvalitní suroviny jsou základem všeho

To, na čem byste rozhodně neměli šetřit, je kvalitní káva. Šálek kávy berte jako svoji vizitku, která přiměje zákazníky se k vám vracet, a podle toho ji také připravujte – to znamená s láskou, péčí a poctivostí. Věřte, že čeští zákazníci již umí dobrou kávu poznat na sto honů. Konkurence je ale obrovská. Aby se k vám milovníci skvělé kávy pravidelně vraceli, nechte je vychutnávat si ji společně se svými kolegy z práce, klienty nebo přáteli a zajistěte jim trochu soukromí k hovoru. Na základě složení vašich dlouhodobých zákazníků vyberte vhodnou hudbu, která bude fungovat jako podkres. Zákazníkům samotářům nabídněte knihy ke čtení a nezapomeňte na bezplatné Wi-Fi připojení. V kavárně můžete uspořádat i různé akce, které nalákají nové hosty, například pravidelné středeční večery s živou hudbou, výstavy fotografií a podobně.

6. Mějte pod palcem sociální sítě a web

Internet, a především sociální sítě jsou skvělým místem, kde můžete zaujmout další zákazníky. Kromě placených reklamních kampaní, které osloví větší část lidí, můžete využít i úplně jednoduchých způsobů, jak svou kavárnu zviditelnit. Dejte možnost svým zákazníkům sledovat vás na sociálních sítích, kde jste samozřejmě aktivní. Sdílejte fotky ze své kavárny, pořádejte soutěže a informujte všechny sledující o chystaných novinkách.

Zapomenout byste neměli ani na webové stránky, které představují oficiální internetovou vizitku vašeho podniku. Díky nim budou mít všichni možnost prohlédnout si nápojový lístek, úžasné fotky vámi nabízených zákusků, a hlavně zjistit si polohu a otevírací dobu kavárny.


Wistro

Webové stránky navržené pro restaurace.

Stránky pro restaurace

Sledujte nás

Ať už máte malou kavárnu nebo síť restaurací...

...postaráme se o to, aby vaše online prezentace fungovala na jedničku.