Michelinský průvodce: Historie, systém hodnocení a úskalí michelinských hvězd

Michelinský průvodce: Historie, systém hodnocení a úskalí michelinských hvězd

Martina Janoutová

Martina Janoutová

Když se řekne: „Michelinská restaurace“, každý si okamžitě vybaví luxusní podnik a jídelní lístek plný těch nejvybranějších pochoutek. Málokdo z nás si ale dovede představit, kolik práce stojí za získáním takového prestižního ocenění. Dnes se totiž nehodnotí pouze samotné jídlo, ale také například profesionalita personálu, atmosféra podniku nebo nápojový lístek. Ke klasickému hvězdičkovému hodnocení se navíc přidala i další ocenění, která zvyšují prestiž restaurace. Zajímá vás jaká? Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak udělování michelinských hvězdiček probíhá.

Nejdříve pro motoristy, až poté pro návštěvníky restaurací

Abyste správně pochopili vážnost tohoto gastronomického průvodce, je třeba znát jeho bohatou historii. Vše začalo v roce 1900, kdy spatřilo světlo světa první vydání. Za jeho vznikem stál André Michelin, známý francouzský výrobce pneumatik. Zprvu nešlo ani tak o hodnocení restaurací, ale spíše o doporučení řidičům aut, kterých v té době na francouzských silnicích jezdilo bezmála 3000, kde se na cestách ubytovat a dobře najíst. Dnes k těmto účelům hojně využíváme mobilní aplikace a online služby. Když si ale uvědomíte, že tenkrát nic podobného neexistovalo, dovedete si jistě barvitě představit, jak velký úspěch každoročně slavil knižní průvodce.

Dále jste se v něm mohli dočíst o autoopravnách, cenách a otevíracích dobách benzínových pump, a dalších důležitých věcech, které by se motoristům mohli při cestování hodit. A ačkoliv tyto údaje v michelinském průvodci dnes již nenajdete, svůj původní charakter si zachoval dodnes.

V roce 1926 se v něm poprvé objevila hvězdička, která některé hotely s dobrou kuchyní vyzdvihovala nad ostatní. Na počátku 30. let přibyly další hvězdičky, z nichž se postupně vyvinul michelinský průvodce tak, jak je v současné době znám v již 25 zemích světa. Jeho novodobým cílem je poskytnout svým čtenářům nezaujatou recenzi na vyhlášené restaurace napříč Evropou, Amerikou i Asií.

Systém hodnocení

Systém hodnocení společnosti Michelin je velice podrobný a rozsáhlý. Každý podnik je hodnocen v několika rovinách, při čemž první a nejznámější rovinu představuje hvězdičkový systém.

Michelinské hvězdičky jsou udělovány jen výjimečným restauracím, které dovedou uspokojit náročnou klientelu. Jednu hvězdičku získá podnik, který se pyšní dobrou kuchyní. Dvě hvězdičky označují restauraci s vynikající kuchyní, která stojí za návštěvu. Tři hvězdičky obdrží výjimečná restaurace, do které se vyplatí naplánovat zvláštní cestu.

A zatímco se michelinské hvězdičky zaměřují především na hodnocení jídla, druhá rovina – tzv. „příbory“ hodnotí hlavně celkovou atmosféru restaurace. Stupnice příborů se pohybuje od jedné do pěti, kdy jeden příbor označuje atmosféru jako příjemnou a pět příborů za luxusní. Další variantou hodnocení, kterého si v knižním průvodci můžete všimnout, je příbor červeně vyobrazený. Ten atmosféru dané restaurace hodnotí jako velice exkluzivní. Příbory se od tradičních michelinských hvězdiček liší také tím, že jsou přiděleny každému hodnocenému podniku.

Poslední ocenění, které restaurace může získat, je Bib Gourmand. To je udělováno těm restauracím, jež nabízejí výborné jídlo za skvělou cenu a jejichž menu nepřesáhne 28 £.

Jak hodnocení probíhá?

Aby hodnocení michelinských kritiků nic neovlivňovalo, zůstává jejich identita skryta, takže vše probíhá anonymně. Svoji návštěvu restauraci navíc předem neohlašují. Jediné, co je všeobecně známo, je skutečnost, že inspektoři musí oceněné restaurace zhruba každých osmnáct měsíců navštívit a znovu ohodnotit.

I přesto, že je pro mnohé šéfkuchaře udělení michelinské hvězdičky velkou poctou a odměnou za všechnu tvrdou práci, jejich snažení by nemělo brát konce. Udržení michelinské hvězdičky je totiž mnohdy více náročné než její samotné získání. Tlak, který je na michelinské restaurace vyvíjen, je obrovský. A to nejen ze strany milovníků dobrého jídla a novinářů, ale také od dalších kritiků, kteří takto ohodnoceným podnikům neodpustí jedinou chybičku.

Slavné michelinské restaurace

V celkovém počtu získaných michelinských hvězdiček vévodí Francie a Japonsko, avšak i Česká republika se může pyšnit michelinskými restauracemi. V roce 2019 bylo po jedné hvězdičce přiděleno dvěma pražským restauracím – La Degustation Bohême Bourgeoise a Field. Zda svou prestiž obhájí i letos, se již brzy dozvíme.


Wistro

Webové stránky navržené pro restaurace.

Stránky pro restaurace

Sledujte nás

Ať už máte malou kavárnu nebo síť restaurací...

...postaráme se o to, aby vaše online prezentace fungovala na jedničku.