Covid-19 režim zdarma

Co je potřeba zařídit před otevřením restaurace a jak se z toho nezbláznit?

Martina Janoutová

Martina Janoutová

Chcete si otevřít vlastní restauraci, jenže nevíte, čím začít? Věcí, které budete muset zařídit je spousta. Ze všeho nejdříve se ale obrňte trpělivostí. Vybudování podniku úplně od základu vyžaduje mnoho úsilí, plánování a času. Připravte se také na celou řadu pravidel a administrativních záležitostí, které vás mohou leckdy nemile překvapit. Abyste na nic nezapomněli, přichystali jsme tento článek, který vás provede kolečkem vyřizování, jemuž se před samotným otevřením restaurace nikdo nevyhne.

Za vším stojí dobrý nápad

Pokud jste rozhodnuti otevřít si restauraci, jistě již máte v hlavě nějakou představu o tom, jakým směrem byste se chtěli ubírat. Tuto vizi se snažte co nejvíce kreativně rozvíjet. Proč vlastně? Stačí si uvědomit, kolik restaurací znáte a kolik z nich považujete za opravdu skvělé. Určitě přijdete na to, že ty nejlepší vystupují z davu svým jedinečným a osobitým konceptem. A to je právě to, co potřebujete.

Dále si ujasněte, co chcete svým zákazníkům nabízet. Chcete svůj jídelníček založit na tradiční české, středomořské nebo třeba indické kuchyni? Vaše nabídka dozajista ovlivní celý váš podnikatelský záměr a vybavení restaurace. Koncept si tedy pečlivě rozmyslete a pokud váháte, jaký typ kuchyně zvolit, rozhodně nedoporučujeme nabízet od každého něco.

Někdy je třeba nechat prvotní myšlenku dozrát. Jakmile ji však budete mít, je načase zjistit, jak obstojí v reálném tržním prostředí.

Analýza trhu a podnikatelský plán

Každému je asi jasné, jak často se představy liší od reality. Překvapující je ale fakt, že si jen hrstka začínajících podnikatelů vytvoří podrobný podnikatelský plán a prozkoumá lokalitu, do které chce svůj podnik umístit. Přitom právě tyto dvě základní věci vám mohou na cestě za úspěšnou restaurací s dobrým konceptem hodně pomoci.

Prozkoumáním lokality můžete zjistit celou řadu zajímavostí o svých potenciálních zákaznících. Všímejte si stravovacích návyků lidí, dopravních možností, konkurence nebo třeba složení a koncentrace obyvatelstva. To vše vám pomůže s dalším rozvojem konceptu.

Tím ale přípravy na otevření restaurace nekončí. Abyste zjistili, zda je to pro vás ekonomicky smysluplné, musíte si vytvořit opravdu kvalitní podnikatelský plán. Není to tak složité, jak to zní. Stačí si sepsat veškeré výdaje, které vás čekají. Od jednorázových investic po pravidelné měsíční platby a nezapomeňte ani na započítání nákladů na propagaci. Dále si zapište počet zaměstnanců, předpokládanou měsíční tržbu a podobně. Na podnikatelský plán se dívejte s odstupem a kriticky. Na závěr připočítejte 20 %, což bude představovat sumu, která pokryje nečekané výdaje.

Nyní když víte, na čem jste, a rozhodli jste se necouvnout, můžete se vydat na živnostenský úřad.

Na živnostenském úřadě zažádejte o živnostenský list a koncesi na prodej lihovin

Hostinská činnost je činnost řemeslná, což znamená, že pokud chcete získat živnostenský list pro provozování restaurace, je nutné na úřadě doložit potvrzení o způsobilosti v oboru. To znamená předložit výuční list nebo maturitní vysvědčení. V případě, že nemáte vzdělání v oboru, můžete živnostenský list získat na základě šestileté praxe. Pokud ani tuto podmínku nesplňujete, poslední řešení představuje uzavření smlouvy s odpovědným zástupcem, který bude zodpovědný za řádný provoz vaší živnosti. Tato osoba musí samozřejmě splňovat podmínky pro udělení živnostenského listu pro hostinskou činnost.

Pokud plánujete prodávat nápoje, které mají obsah alkoholu vyšší než 15 %, na živnostenském úřadě si rovnou zažádejte o koncesi na prodej lihu.

V případě, že neodkupujete existující restauraci a vybrali jste si prostor, který dříve nesloužil k účelům stravování, musíte navíc navštívit městský úřad, inspektorát bezpečnosti práce a hasičského záchranného sboru. Zvolené prostory musí také splňovat hygienická kritéria.

Investujte do toho, co vám vydělá peníze

I přesto, že vzhled většinou prodává, v začátcích se zaměřte hlavně na to, co je před zraky zákazníků skryto – na zázemí kuchyně. Bez odpovídajícího vybavení totiž předurčujete svůj podnik k zániku. Nesnažte se šetřit na věcech, které budete denně používat nejen vy, ale i vaši zaměstnanci a hosté. Nezapomeňte ani na pokladní systém a webové stránky.

Dejte zákazníkům důvod se k vám pravidelně vracet

Abyste získávali stále nové zákazníky a neztratili ty věrné, hledejte způsoby, jak zaujmout. Pomoci vám k tomu mohou například speciální nabídky jídel ze sezónních surovin, měsíční degustační menu nebo různé výhodné akce. Nejlepším způsobem, jak zvýšit povědomí o své restauraci a zároveň upozornit na novinky, je podělit se o ně na sociálních sítích a webových stránkách. Nebojte se být aktivní a pořádat soutěže o vouchery. Na svých webových stránkách pak můžete lidem prozradit váš příběh, nechat je nahlédnout do stálého i poledního menu nebo jim představit služby, které vaše restaurace nabízí.


Wistro

Hotové řešení webových stránek navržené přesně pro potřeby restaurace.

Stránky pro restaurace

Sledujte nás