Typy restauračních zařízení: Jak vybrat úspěšný koncept pro svůj podnik?

Martina Janoutová

Martina Janoutová

Najít pro svůj podnik jedinečný koncept, který se již od začátku trefí do vkusu a především do chuti zákazníků, nemusí být vůbec jednoduché. Konkurence je obrovská a mnohdy na velice dobré úrovni. Stačí se podívat po okolí a jistě narazíte na restaurace různých typů.

Středomořská, indická, čistě vegetariánská – to vše jsou restaurace, se kterými se je možné setkat v každém větším městě. Pokud však uvažujete o podnikání v pohostinství, otevření restaurace nemusí být jedinou cestou, kterou se můžete ubírat. A právě o tom, jaké další možnosti existují, si povíme v následujících odstavcích.

Výčet typů restauračních zařízení

Dělení hostinských zařízení je rozličné a mnohem širší, než byste si možná zprvu mysleli. Klasifikovat je lze mnoha různými způsoby nejen podle toho, z jakých surovin se v daném podniku vaří, ale i například na základě doplňkových služeb nebo cenové nabídky. Pochopení rozdílů mezi jednotlivými restauračními zařízeními vám může hodně pomoci ke stanovení konceptu svého budoucího podniku a ucelení nápadů.

  • Restaurace – restaurace je charakteristická širokým sortimentem pokrmů a nápojů, které si hosté vybírají z jídelního lístku. Jídla jsou podávána na veřejně přístupném místě a zákazníci za ně platí až po snězení. Kromě stravování a kulinářských zážitků by také restaurace měly nabízet příjemné místo k setkávání a společenskému vyžití.
  • Bufet – v bufetech obvykle nebývají číšníci, kteří zákazníkům přináší hotová jídla. Stravování totiž probíhá samoobslužným systémem, kdy si zákazník vybere pokrm z chlazených nebo teplých pultů a než se posadí, zaplatí jej u pokladny.
  • Motorest – motoresty jsou specifickými restauracemi, které poskytují své služby především motoristům, neboť se nachází v blízkosti silnic a dálnic a poskytují dostatek parkovacích míst.
  • Jídelní vozy – jídelní vozy nabízí občerstvení za jízdy ve veřejném dopravním prostředku. S tímto základním hostinským zařízením se lze setkat jak ve vlacích, tak i například na výletních lodích.
  • Bistra a rychlá občerstvení – tyto restaurační zařízení se podobají bufetům, neboť nezahrnují obsluhu u stolů. Pokrmy a jídla jsou připravovány převážně do nevratných obalů a je tak možné si jídlo odnést s sebou. Oproti klasickým restauracím je jejich nabídka omezená a místa k sezení si není nutné předem rezervovat. Některá rychlá občerstvení mají také výdejní okénka pro obsluhu aut.
  • Kiosky a food trucky – zajímavou a v poslední době velice oblíbenou variantou hostinského zařízení jsou kiosky, které nejčastěji vznikají sezónně nebo příležitostně. Výjimkou však nejsou ani food trucky doplňující prodej občerstvení zavedených restaurací.
  • Bary – pokud je restaurační zařízení doplněno o barovou část a jídlo je podáváno obslužným způsobem, spadá takový podnik do kategorie barů. Příkladem mohou být Grill bary, Snack bary apod.
  • Hospody – hospody jsou hostinským zařízením, která se zaměřují především na prodej piva. V nabídce lze ale najít i jídla vhodně doplňující konzumaci alkoholu.
  • Kavárny a čajovny – kromě teplých nápojů mohou kavárny a čajovny nabízet i lehké občerstvení jako sendviče, zákusky nebo hotové saláty.

Jak vybrat vhodný koncept pro svůj podnik?

Pokud vám na mysli stále nevytanul vhodný koncept pro vaše budoucí restaurační podnikání, udělejte si průzkum trhu. Jedině tak zjistíte, co v okolí vašeho podniku chybí a jaká je kupní síla místního obyvatelstva. Dobré je také obhlédnout si konkurenci a zjistit, jaké jsou její hlavní benefity. Bez těchto informací je otevření restaurace velmi riskantní, obzvlášť pak na maloměstě.

Velice silně působí originální koncepty, které jsou na první pohled pro zákazníka dobře čitelné. Zapřemýšlejte tedy nad tím, co by mohlo vaše hosty přilákat a nebojte se do své tradiční nabídky postupně zařazovat nové prvky. A ačkoliv stále stoupá zájem o bezmasá a veganská jídla, přežitkem moderní doby rozhodně není ani typicky česká kuchyně. Pro začínající podnikatele, kteří chtějí být blíže svým zákazníkům a nemohou si nákladné otevření restaurace dovolit, může být skvělou variantou již zmiňovaný food truck. Tento pojízdný způsob občerstvení na kolech je v současné době velmi oblíbený. A pojmout ho opět můžete nečekaným osobitým stylem.

Nebojte se nastavený koncept pozměnit

Jestliže vidíte, že nastavený koncept není tím pravým, vždy ho můžete upravit. Není přece žádná ostuda vydat se jiným směrem. Je ale potřeba, aby byl druhý pokus sázkou na jistotu. Příliš časté změny totiž mohou vést ke zmatkům a působit na zákazníky nedůvěryhodně. Aby se vám tedy podařilo restauraci nastartovat, spojte změnu konceptu s obměnou interiéru, propagací na sociálních sítích a vylepšením webových stránek. Udělejte ze změny zkrátka velkou událost, na kterou se vaši zákazníci mohou těšit. Své nové plány však nezapomeňte sestavit na základě reálných dat podložených průzkumem a marketingovým plánem.

Uspět se dá jak s klasickou českou hospůdkou, tak moderním pojetím ve stylu steakhouse. Úplným základem je hlavně vysoká kvalita nabízených jídel a jasný koncept.


Wistro

Hotové řešení webových stránek navržené přesně pro potřeby restaurace.

Stránky pro restaurace

Sledujte nás